QUARKS, ELEPHANTS & PIEROGI: POLAND IN 100 WORDS M. Gliński, M. Davies, A. Żuławski

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Instytut Adama Mickiewicza
  • Dostępność: Jest  (8 szt.)
  • Cena netto: 65,71 zł 69,00 zł

Czy da się ująć specyfikę kraju i jego języka w zaledwie stu słowach? Chyba tak.

„Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words" to książka, dzięki której można zakochać się w kraju o imponującej kulturze i niebanalnej historii. Przekonać się, co łączy kwarki z twarogiem, a co słonia -  z pewnym środkowoeuropejskim krajem. Dowiedzieć się, jak pierogi mogą uratować całe miasto.”

 „Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words” –„Kwarki, słonie i pirogi: Polska w stu słowach” to anglojęzyczna publikacja wydana przez Instytut Adama Mickiewicza.

Książka, skierowana do czytelników zagranicznych oraz osób polskiego pochodzenia mieszkających za granicą, jest zaproszeniem do podróży po kraju i w czasie. Zakres tematyczny haseł odwołujących się m.in. do tradycji, historii czy przyrody zapoznaje czytelników z polską mentalnością i językiem.

 

Książkę tworzy sto artykułów autorstwa redaktorów Culture.pl Mikołaja Glińskiego, Matthew Davisa i Adama Żuławskiego, którzy w słowach - kluczach kreślą krajobraz Polski, ukazują jej historię i dorobek kulturowy utrwalony w języku. 

 

Autorzy publikacji zadbali o różnorodność haseł. Są słowa symbole (mazurek, solidarność) oraz te używane na co dzień (filiżanka, ziemniak). Słowa dla rzeczy odkrytych przez Polaków, które zrobiły międzynarodową karierę (witamina) oraz zapożyczone, trwale zrośnięte z Polską rzeczywistością (bohater). Niektóre z nich jak chleb, bocian czy kot, odwołują się do polskich przysłów i poezji wykorzystując fragmenty wierszy Szymborskiej, Norwida, Mickiewicza. Jeszcze inne jak „grzyb” łączą źródłosłów z wiedzą o polskiej kuchni.

 

Każdemu hasłu towarzyszy ilustracja stworzona przez Magdaleną Burdzyńską. Obrazy z jednej strony dopełniają i interpretują tekst, nawiązując z nim dialog - wizualny dowcip odpowiada językowej ironii. Z drugiej strony, mogłyby funkcjonować w oderwaniu od niego, gdyż z racji odnoszenia się do uniwersalnych pojęć, zyskują autonomiczną wartość artefaktu.

Wyrafinowaną oprawę graficzną i introligatorską tworzą m.in. barwny alonż „Jęzor” i towarzyszący książce plakat „Miłość”.

 

Wydawca: Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa 2018

Autorzy: Mikołaj Gliński, Matthew Davies, Adam Żuławski

ISBN: 978-83-60263-55-6

Ilustracje i projekt graficzny: Magdalena Burdzyńska

Pomysł i realizacja: Sylwia Jabłońska

Liczba stron: 240

Oprawa twarda